Nieuw wetenschappelijk onderzoek naar sportmassage


Sportmassage werkt. Er bestaan heel veel onderzoeken naar sportmassage. Niet voor niks, elke topsporter maakt gebruik van massages. Een aantal onderzoekers heeft deze onderzoeken naast elkaar gelegd en gekeken wat sportmassage doet voor sporters. Vanuit 41.000 artikelen werden 29 onderzoeken geselecteerd die voldoen aan de standaarden van wetenschappelijk onderzoek.



De conclusie? Sportmassage maakt je niet direct sterker of sneller, maar geeft wel een kleine maar significante verbetering in de flexibiliteit van sporters. Flexibel blijven betekent dat stijve spieren voorkomen worden. Het helpt niet alleen om tot betere sportprestaties te komen, maar ook om allerlei activiteiten van het dagelijks leven beter uit te kunnen voeren.


Daarnaast is het bewijs daar dat sportmassage zorgt voor een afname van " verlate spierpijn", oftewel spierpijn die optreedt 24-72 uur na de inspanning. Minder spierpijn is niet alleen fijn, maar zorgt er ook voor dat je weer eerder kan trainen en harder kan trainen.


Heb je een duurloop gedaan, een wielerwedstrijd of aan een toernooi meegedaan en wil je de volgende dag weer fris op je werk verschijnen? Sportmassage zal je helpen je lichaam te herstellen.



19 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven