blog over voordelen en toepassingen sportmassage 


Sportmassage werkt. Er bestaan heel veel onderzoeken naar sportmassage. Niet voor niks, elke topsporter maakt gebruik van massages. Een aantal onderzoekers heeft deze onderzoeken naast elkaar gelegd en gekeken wat sportmassage doet voor sporters. Vanuit 41.000 artikelen werden 29 onderzoeken geselecteerd die voldoen aan de standaarden van wetenschappelijk onderzoek.



De conclusie? Sportmassage maakt je niet direct sterker of sneller, maar geeft wel een kleine maar significante verbetering in de flexibiliteit van sporters. Flexibel blijven betekent dat stijve spieren voorkomen worden. Het helpt niet alleen om tot betere sportprestaties te komen, maar ook om allerlei activiteiten van het dagelijks leven beter uit te kunnen voeren.


Daarnaast is het bewijs daar dat sportmassage zorgt voor een afname van " verlate spierpijn", oftewel spierpijn die optreedt 24-72 uur na de inspanning. Minder spierpijn is niet alleen fijn, maar zorgt er ook voor dat je weer eerder kan trainen en harder kan trainen.


Heb je een duurloop gedaan, een wielerwedstrijd of aan een toernooi meegedaan en wil je de volgende dag weer fris op je werk verschijnen? Sportmassage zal je helpen je lichaam te herstellen.



14 keer bekeken0 reacties

Ik sport regelmatig en ja, de bijbehorende kwaaltjes ken ik dus ook. Spierpijn (waar niet?), overal stijf en na een paar keer trainen ben ik helemaal leeg. Niks mis mee natuurlijk, want sporten is heerlijk en goed voor je lichaam. Maar het voelt niet altijd zo.

Op een dag werd ik gewezen op sportmassage. Hoewel mijn eerste reactie was: Dat is toch niks voor mij. Ik hou er niet van als vreemden aan me zitten, waarom zou ik daar aan beginnen. Zoals vaak maakt onbekend ook onbemind. En heel eerlijk: ik zag er ook een beetje tegenop. Je weet toch niet goed waar je aan begint en ik had gehoord dat een sportmassage behoorlijk pijnlijk kan zijn.

Je raadt het al, ik heb me toch laten overhalen en een afspraak gemaakt. Doe het nou maar gewoon, dacht ik, wat kan me gebeuren. Toen de dag eindelijk gekomen was, voelde ik me gewoon een beetje gespannen. Gelukkig viel dat snel van me af. Ik kwam binnen in een gewoon woonhuis, niks geen groot bedrijf, en voelde me meteen op mijn gemak. De masseur stelde een paar vragen en daarna kon ik op de massagetafel gaan liggen. De plekken waar je niet gemasseerd wordt, worden netjes afgedekt met een grote handdoek en je bh kan je gewoon aanhouden. Eerlijk gezegd heb ik me geen moment ongemakkelijk gevoeld. Ik lag amper een paar minuten en ik voelde de spanning van me afglijden. En dan het belangrijkste: een sportmassage doet zeker geen pijn, het is juist heel lekker en rustgevend. Soms waren er plekjes die zeker gevoelig waren, maar gezien de hoeveelheid spierpijn was dat niet zo vreemd. Pijnlijk was de massage nooit. Voor ik er erg in had, was de massage al voorbij.  De dag na de massage voelde ik me heerlijk: nagenoeg geen spierpijn meer en soepel. Tijdens het sporten voelde ik me alsof ik vloog.

Eén ding is zeker: dit is voor herhaling vatbaar. Een volgende afspraak staat al!


13 keer bekeken0 reacties


Sportmassage niet alleen voor topsporters


Beroepssporters laten zich vaak masseren. Voor de wedstrijd, na de wedstrijd en soms zelfs tussendoor. Voor de wedstrijd kan een opwekkende massage helpen om het lichaam klaar te maken voor de uitdaging die komen gaat. Na de wedstrijd heeft een massage hele andere doelen. Veel mensen denken dan ook dat sportmassage alleen voor topsporters is, het zit tenslotte al in de naam. Maar niks is minder waar!

Hoe werkt sportmassage?


Sportmassage is gebaseerd op technieken uit de Zweedse massage. Een massage wordt opgesplitst in 2 delen. In het eerste deel worden er veel strijkingen toegepast. Door deze vorm van masseren wordt de bloedcirculatie gestimuleerd. Je lichaam warmt op en wordt voorbereid op het tweede deel van de massage, de zogenaamde knedingen. Knedingen helpen het lichaam de afvalstoffen af te voeren.

Sportmassage voor elke sporter


Beroepssporters sporten elke dag en vragen veel van hun lichaam. Dan is het logisch dat ze veel baat hebben bij een massage die helpt het lichaam te herstellen. Een wekelijkse massage is dan heel normaal.

Maar ook amateursporters vragen ook veel van hun lichaam. Iedereen traint tenslotte op een eigen niveau. Iedereen die sport kent de momenten van spierpijn, stijfheid of lichamelijke vermoeidheid. Dus ook een amateursporter heeft net zo veel baat bij een een goede massage. Het helpt je spierpijn te verminderen, je lichaam sneller te herstellen en daarmee de kans op blessures te voorkomen.


Massage na het sporten


Voor een amateursporter geldt wel, dat een massage na het sporten het meest zinvol is. Deze massage maakt de spieren weer soepel, is rustgevend en helpt afvalstoffen verwijderen. En elke week is niet nodig. Als je je lichaam wilt onderhouden en regelmatig sport heb je al baat bij een uur of anderhalf uur massage 1 keer per maand. Sporten is gezond voor iedereen, daar twijfelt niemand aan. Op een gezonde manier met sport bezig zijn, betekent ook aandacht voor onderhoud van het lichaam en blessurepreventie. Sportmassage is de ideale manier.

8 keer bekeken0 reacties

Kees Koopmans

Platte Molendijk 59

Hoogvliet 3194 KE

+31657623975

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now